Contribution to West Coast Shotokan Torii

Every member that joins our Shotokan Karate club is supposed to write something on the Digi-Torii (a kind of internal magazine). After procrastinating this for almost a year, this is what I wrote (in Dutch):

Hoi, ik ben Xesc, en ik kom uit Mallorca (Spanje). Een van de meest gestelde vragen is: “Hoe spreek je naam uit?” Tweede is: “Hoe schrijf je naam?” Dus, misschien is handig om dat te uitleggen. Mijn naam kom uit Sint Francis of Assisi, en in Catalaans is Francesc. Maar veel mensen gebruiken een kortere naam, zoals Cesc (in Catalonia), of Xesc (in Mallorca). Je kunt mijn naam uitspreken als /tʃʌsk/ of /tʃesk/. Eerste vorm is de echte, en hoe mijn vrienden in Mallorca noemen me. Maar in Spaans er is geen /ʌ/ geluid, dus andere Spanjaards gebruiken de tweede vorm.

Ik woon in Nederland sinds 2006. Ik was hier gekomen om mijn studie in Telecommunicatie op TU Delft af te maken. In principe, ik zou daarna terug naar Spanje, maar toen heb ik een baan gevonden. Dus, ik blijf hier. Tot wanneer? Dat weet ik nog niet. Ik mis natuurlijk dingen van mijn land, zoals mijn bergen en mijn familie, en daarom ga ik vaak op bezoek daar. Maar goed, ik heb ook hier vrienden. 😉

Wat vind ik leuk van Nederland? Ten eerste, iedereen ga met de fiets. Je kunt op alle plekken komen met een fiets+trein combinatie. Dat vink ik erg belangrijk voor het milieu. Ten tweede, alles is groen! In mijn land, we hebben weinig water, en er is veel brand risico in zomer. Ik vind regenen ook leuk. Nou, als niet meer dan dertig minuten onder water ben. Thuis of op kantoor ben ik altijd lekker warm.

En wat vind ik van onze dojo? Ik zie het als een familie. De eerste dag iedereen was best aardig om kennis te maken, en daarna word ik automatisch lid van de groep. Wij doen activiteiten samen uit de dojo, en staat altijd iedereen klaar om iemand te helpen. Dat vind ik wel belangrijker. Ook dat veel instructeurs zijn. Helaas we missen een beetje onze Sensei, maar je kunt altijd dingen jezelf verbeteren. Zelf thuis. Ik probeer elke week Kata thuis te oefenen. Dan kunt je op de les vragen stellen als hij of een andere Sensei uit America aanwezig is. Voor mij, zijn ook belangrijk de rustig momentjes op begin en eind van de les. Dan kunt je vergeten over je werk en studie, en concentreren over je Karate training. Ik ben zelf wel lang bezig met Karate, en ik heb al met verschillende Sensei getraind. Eerst in Majorca, daarna in Barcelona (veel Kumite), en daarna op de TU Delft (Wado-Ryu). Karate-Do moet je in je leven brengen, en niet andersom!

Should I translate this? I’m too lazy… just try this. 😛

Leave a Reply

