Tres arquitectures alliberades

Ei!

Avui he fet un experiment friki que feia estona tenia ganes de realitzar: instal·lar GNU/Linux al meu iPod. Ara ja tenc tres versions de Linux: Linux/i386 a l’ordinador de casa (frisbi), Linux/PPC al portàtil (osiris) i Linux/ARM a l’iPod (xPod).

La idea feia estona que me rondava pel cap. N’havia sentit a xerrar en alguns forums i tal, però no m’atrevia a tocar el meu reproductor, no fos cosa que explotàs o alguna cosa semblant. És broma, en realitat, el desenvolupament encara era molt inestable, i els iPod 4G encara no estaven suportats. De fet, he comprovat que encara no ho estan, però almanco hi ha gent que ho prova i li ha anat bé. I perquè no?

A més, tenia formatat el meu iPod amb el sistema de fitxers HFS+ (o HFS extended) per fer-lo funcionar amb el MacOSX. Però això era abans, durant l’època en que vaig estar atret pel costat fosc del programari privatiu d’Apple. Tot és molt senzill, sí, però jo vull experimentar! Ara que torn tenir la meva Debian unstable instal·lada i més o manco funcional, ja no té sentit utilitzar un sistema de fitxers que només suporten GNU/Linux i MacOSX. Com que vull poder compartir fitxers amb al resta del món, vaig decidir formatar-lo amb FAT32. Sí, ja sé que no és el millor sistema de fitxers, però almanco és compatible amb la resta de PCs. I com que no hi vull guardar res important (només pelis, fotos i música), ja m’està bé. Aleshores, ja que feim còpia de seguretat de la música, perquè no aprofitar per jugar una mica? 😉

Dimecres ja me vaig empapar d’informació visitant la web de ipodlinux.org i Using an iPod with Linux. I avui, tot d’una que he arribat al laboratori, he començat a copiar la música a un lloc segur. El procés ha estat lent. Quan s’han fet prop de les 16h, ha arribat “la hora de los trapis”. He enxufat l’iPod al portàtil i he començat a burinar, seguint les instruccions a la meva manera.

El primer problema ha estat la falta d’un fdisk per DOS, que he solucionat ràpidament amb un:

apt-get install pmac-fdisk

Després de fer el backup del firmware de l’aparatet, m’he dedicat a destrossar la taula de particions, crear-ne de noves, canviar el tipus… Glups! El tipus de partició b (Win95 FAT32) no existeix. Anyway, el posam igualment. Això no ens aturarà. 😀

Llavors tocava extreure el programari d’Apple i combinar-lo amb un kernel Linux per a ARM. Però el programa (make_fw) estava compilat per i386. Ui… El provam de compilar. Glups! Ens demana un cross-compialr per a ARM. Soc incapaç de trobar-lo. Després de cercar despereat per san Google una bona estona, m’ha vengut la inspiració. QEMU!

qemu-i386 mafe_fw -g g4 -o my_sw.bin -i apple_os.bin -l kernel.bin loader.bin

Fantàstic! Bé, a la primera se m’ha oblidat el loader.bin… ejem… Llavors he seguit creant sistema de fitxers ext3 per al Linux a la partició 3 i FAT32 per a les dades a la partició 2.

Ara hauria de funcionar… Glups! El missatge que surt per pantalla ho diu tot: http://www.apple.com/support/ipod. Alguna cosa hem fet malament. Després de diverses proves més, iPod updater d’Apple pen mig, he arribat a la conclusió de que el mue iPod no estava suportat. Gairebé he abandonat, però al final m’he descarregat l’instal·lador per Windows i eureka!!! EL meu iPod s’ha reinciant mostrant el logotip de ipodonlinux!

Ja puc dormir tranquil! Ara només queda restaurar la música i anar a casa. No ho restaur tot perquè ja seria massa tard. I mentrestant, vaig ordenant el caos que s’ha format tant al Windows XP del laboratori com al meu portàtil. Hi ha còpies de firmware, kernels i podzillas per tot arreu! Argg, m’estic estressant!

Una vegada restablert l’ordre, he esperat que se copiassin ses primeres carpetes de música. La sessió ha estat intensiva i molt divertida. He après moltes coses (que és lo mes important), i a més he complit els objectius marcats:

  1. Tenc el meu reproductor formatat per a PC, i dilluns ja podré compartir fotos i copiar-me coses sense haver de dur el portàtil cada dia a la universitat.
  2. Tenc un kernel Linux i una partició ext3 per jugar.

Tot s’ha dir, la interfície gràfica encara no funciona, o sigui que no puc fardar davant els amics del laboratori, però el kernel s’inicia. Ara que ja sé més o manco com funciona, instal·lant un kernel i un podzilla (interfície gràfica) més recents, s’haurien de resoldre els problemes. Ummm… ja fris de que sigui dilluns per provar-ho… Hauré de fer una investigació a fons. No sé, és massa muntar /dev/ipod3 i veure el mini FS que ha muntat aquesta gent. 😀

2 Responses to Tres arquitectures alliberades

  1. TDos says:

    Uiiiiish… tio, pero mira que eres friki!!! =b espero que no te duela demasiado xD Por lo menos me gusta que mantengas las tradiciones, y es que los hombres somos animales de costumbres.
    Arriba la hora de los trapis!

  2. […] Ahir, per exemple, vaig quedar a casa, tot i que alguns companys del laboratori sortien. I és que amb el meu experiment linuxero ja en vaig tenir prou per estar ben satisfet! […]

Leave a Reply

